Keresés
 
   
 

THEALTER / Webnapló

 

Webnapló

További bejegyzések:

csak tíz év múlva ne ez a dal legyen alszunk rá egyet... téli utazás a kaposváriakból balta luxus csárdáskirálynő és zombik a nézőtéren hangállam - én zene nélül soha a legjobb előadás: csontbrigád hősök, hétköznapiak megvillan családi pótlék cipőtrend a bűvös mondat blú iz red szong mit nézzünk ma? mindent! én kérekelnézést1 férfibarátságról az athéni timon veretes párbeszéd a fesztiválbarátság égisze alatt hmg/halálra táncoltatott gagarintól steinerig - nagyon szubjektív kis esti hmgs zene u21 hivatalos megnyitó szophoklész reggelire u21 megnyitó előtti megnyitó

Videók

 

 

TÁP Színház - Черенадраг

2012.07.28.

12:34





TÁP Színház - Katona József Színház (Budapest): Vlagyimir és Oleg Presznyakov: Черенадраг (Cserenadrág)
27. Péntek 18:00     Kisszínház
120'
szereplők:
Válja: Bánki Gergely
Anya: Csoma Judit
Apa: Terhes Sándor
Petya bácsi: Tamási Zoltán
Olga: Gera Marina
Rendőrkapitány: Lengyel Ferenc
Ljuda: Gergely Katalin
Sziszojev: Janklovics Péter
Szeva: Szabó Simon
Zakirov: Igor Lazin
Kicsit spicces nő kimonóban: Huzella Júlia
Valaki az étterem vezetőségéből: Takátsy Péter
Verushkin: Schönberger Ádám

fordította: Tompa Andrea
díszlet: Sebő Rózsa
jelmez: Tamara Barnoff
dramaturg: Sebők Borbála
videó: Juhász András, Balogh Balázs
a rendező munkatársa: Kálmán Eszter
rendező: Vajdai Vilmos



a táp-színházat 2007-ben láttam először, a fülledt mars téri u-pavilonban játszották a keresők című darabot 42 fokban, fekete, összezavarodottan repkedő bogarak között.
az előadás annyira tetszett, hogy két éve még a képregény-változatát is megvettem (sajnos csalódás volt).

éppen ezért nagyon vártam a mostani előadásukat, a cserenadrágot. két óra durva családtörténet egy fiúról (Válja), akivel kapcsolatban a szülei nem értik, hogy mért lett olyan, amilyen, egy erős, már halott apafiguráról, aki vissza-visszatér a fiú álmában és ébrenlétében is, egy anyáról, aki az apja öccsével él: "szükségem van valakire, hogy dugjak valakivel beszélgetni". nem félreírás, a szó valóban az a szó, a szöveg tele van finom humorral, és ugyan azoknak a héköznapi, idegőrlő vitáknak vagyunk szem- és fültanúi, amelyek minden családban elhangoznak - szerencsés esetben csak egyszer.

válja sajátos világban él, rendőrségi helyszínelőkkel dolgozik együtt, mindig az áldozat szerepét újrajátszva. válját vonzza a halál, nem tesz jót a lelkének és személyiségének az sem, hogy az anyjától meg az apjától túl sok megértést soha nem kapott, a pár értetlenül áll a gyerek előtt, mintha nem is az övék volna, mintha nem is tudnának vele igazán mit kezdeni. a halott apja (orosz tengerésztiszt) örökséges nyomasztó, és feldolgozhatatlan.



"már megint apáddal álmodtál, hányszor mondjam, hogy ne aludj sapkában. te már nagy kisfiú vagy, kisfiam, ostobaság, hogy apád meghalt ételmérgezésben, meg az is, hogy te megszülettél. mit szaggatod mindig a lelkemet? megvcsorázott és meghalt, nincs ebben semmi. ez természetes, bárkivel előfordulhat." (anya)

a szüleihez fűződő ambivalens kapcsolat ellenére válja hallani sem akar arról, hogy az anyja apja öccsével éljen, vagy hozzámenjen feleségül. gyűlöli a férfit, elutasító és rideg vele, semmibe veszi - talán tipikusnak is mondható egy fiútól ez a reakció.

a darabban három gyilkossági nyomozásba is belenézhetünk, az egyikben egy férfi löki ki az feleségét az ablakon, aki ablakot mos, a másikban egy féltékeny volt barát öli meg az uszodában a barátnőjét, aki most a bátyjával jár, a harmadik egy japán étteremben játszódik, ahol az osztálytalálkozón egy férfi megöli korábbi padtársát.

"veszekedtek?
nem. csak úgy, mint általában. mint minden családban.
általában a családban a feleségek nem szoktak meghalni takarítás közben"

az enyhén perverz nyomozó a gyilkossági helyszínekről mindig elemel valamit (történetesen most egy rózsaszín bugyit), mindezt azzal magyarázva, hogy öreg korában, amikor majd megírja a visszaemlékezéseit, legyenek "vizuális tárgyak", amik majd segítenek felidézni egy-egy esetet.





a rendőr lehetne akár a magyar sztereotíp rendőr is, nem túl okos, sőt, kimondottan lassú felfogású, de jogi pályára vágyik. mackós lassúsága nem csak a mozgására, a felfogására is jellemző.





válja barátnője, olja, unja, hogy nem feleség, 33 évesen már nincs kedve újrakezdeni. kit szedjek fel? kérdezi vádlóan válját, akinek nincs kedve sem összeköltözni, sem megnősülni.



válja fura fiú, kiskorában sem vitt cserenadrágot az uszodába, most sem visz, nem érti, hogy a reggel felvett tiszta alsó, amit kizárólag az uszodai helyszínelés miatt húzott át, mért nem megfelelő.











válja fura fiú, valahol útközben elveszett a saját kis világában, érdekli a halál, ezért végzi ezt a munkát, ezért kéri meg a barátnőjét, hogy folytogassa kicsit - de válja nem öngyilkos akar lenni, válja - gyilkos.







amikor már végképp sarokba szorítják - anyja és apja öccse bejelentik, hogy összeházasodnak, olja pedig szintén kikényszeríti a házasságot -, válja egy huszárvágással szabadul meg mind a három őt meg nem értő, az életét megnehezítő embertől: megmérgezi mindannyiukat egy családi vacsorán.

a negyedik gyilkossági helyszín így váljáék konyhája, ahol a fiú részletes beismerő vallomást tesz - minden különösebb érzelem nélkül.



nyemcsok.eva@gmail.com


a lap tetejére
 

2014 THEALTER

Impresszum    Oldaltérkép    Adatvédelmi elveink   Bejelentkezés   Regisztráció